Besedy – anotace
Buďme zdraví
Při besedě si děti ujasní, jak se mají chovat a co dělat, aby dokázaly svými znalostmi a návyky předejít možnému onemocnění a zranění – jak si správně mýt ruce, jak se chovat při nachlazení, rýmě a kašli; co dělat, aby se samotné uměly vyhnout úrazu doma, ve škole, na ulici, při sportu a hrách s kamarády. Připomenou si tísňová volání a nezbytnou první pomoc.
Zdravá výživa
Beseda hravou formou objasňuje zdravou výživu od jednotlivých živin, skladby jídelníčku, pitného režimu, četnosti jídla až po velikost porce a energetickou hodnotu potravin. Dětem je zdůrazněna potřeba pestré a vyvážené stravy s ohledem na vlastní zdraví.
Proč je pohyb důležitý?
Během přednášky je dětem hravou formou objasněna potřeba pohybu, četnost tělesné aktivity, příjem a výdej energie s ohledem na vlastní zdraví, potřeba zdravé výživy a vhodný pitný režim. Děti si vyzkouší a je jim vysvětlena změna tepové frekvence při zátěži.
Aby pes nekousl
Poranění psem tvoří největší podíl ze všech úrazů způsobených člověku zvířetem. Cílem besedy je zvýšení znalostí a praktických zkušeností, jak se správně chovat při střetu se psem a jak snížit rizika možného zdravotního poškození při úrazu psem na minimum.
Žáci se naučí číst řeč těla psů, uvědomí si specifika chování psů v různých situacích, seznámí se s pravidly při kontaktu se psy, vyzkouší si, jak se chovat při ohrožení a napadení psem a ujasní si pravidla první pomoci a co dělat, když nás pes pokouše.
Ne-Bezpečná síť
Beseda o zásadách bezpečné komunikace na sociálních sítích, bezpečného využití internetu, e-mailu, mobilu. Děti se dozví, jak zacházet se svými osobními údaji, o kyberšikaně – jak jí čelit a kde hledat pomoc. Dětem jsou předkládány modelové situace, které společně řeší.
Dospívání – dívky
Dívky jsou v období kolem 11. roku věku postaveny před úkol vyrovnat se změnami, které v jejich těle probíhají, případně začnou probíhat. Beseda umožňuje dívkám získat jistotu, že tyto změny jsou naprosto přirozenou přeměnou dívky v ženu.
Dospívání – chlapci
Přiblížení a objasnění tělesných změn chlapců v období dospívání a vývoj pohlavních orgánů muže. Během besedy je vysvětlena důležitost osobní hygieny a způsob používání osobních hygienických potřeb. Chlapcům je objasněn i průběh dospívání dívek.
Sexuální výchova
Beseda navazuje na přednášky o dospívání. Objasňuje dětem funkci pohlavních orgánů, početí, těhotenství a porod, přítomnost otce u porodu, antikoncepci. S dětmi jsou diskutovány partnerské vztahy, manželství, rodičovství; potřeba zdravé výživy a zdravého životního stylu nejen nastávající matky, ale i otce.
Kouření – vznik závislosti a její důsledky
Co je image nebo flexit, proč lidé kouří (užívají e-cigaretu, vapo, nahřívaný tabák, vodní dýmku), jakými aktivitami je možné tyto činnosti nahradit, jak lze odmítnout někoho, kdo mi takové věci nabízí – práce ve skupinách (workshop). Ve druhé části, při hře na pravdu a lež, získávají žáci vhled do problematiky škodlivosti užívání tabákových výrobků a jim podobných, vzniku závislosti na nikotinu a vlivu kouření na zdraví, tělesný vzhled, okolí… Součástí programu je názorná ukázka, co se kuřákům zachytí v plicích po vykouření jedné cigarety.
Opilý Pozemšťan
Beseda je zaměřena na problematiku pití alkoholu. Hravou formou, přes pohled fiktivních mimozemšťanů, kteří považují pití alkoholu za obludný jev zvaný sebepoškozování, seznamuje žáky s nebezpečím a nesmyslností tohoto počínání.
Výživa, poruchy příjmu potravy
Cílem programu je nabourat vliv prostředí kladoucí nekritický nebo příliš úzkostný důraz na příjem potravy, tělesný výkon a proporce. Je podtrženo riziko tlaku vrstevníků, užívání anabolik a kultu krásy. Nosnou částí programu je odpověď na otázku: „Jak vypadá správně jíst?“ jakožto důležitého aspektu prevence poruch příjmu potravy.
Proč nesedět odpoledne u počítače
Beseda na základě videopříběhu nabízí vhled do způsobu trávení volného času v minulosti a v současnosti. Srovnává aktivitu pravěkého a soudobého kluka. Doba a prostředí se změnily, ale my ne. Náš mozek a naše tělo pracují v tomto ohledu stále stejně. Beseda podtrhuje důležitost pohybu a vyzvedává důvody pro aktivní trávení volného času.
Kyberšikana
Soubor aktivit sloužících k vymezení a objasnění pojmu KYBER-ŠIKANA. Důraz je kladen na projevy kyberšikany, chování agresora, jeho profil, důvody jeho počínání, chování oběti. Žáci zaujímají k tomuto fenoménu postoj. Učí se vcítit se do role poškozeného, správně se rozhodovat a hledat řešení. Získávají návod, jak se bránit.
Cvičení, zdraví a fyzická kondice
Beseda objasňuje důvody pro zařazení pohybové aktivity do běžného života, co je fyzická kondice a jak si ji udržet, velikost zátěže při pohybu, způsoby měření tepové frekvence, výdej energie. Žáci nebo studenti se mohou zapojit do diskuse, co je pohyb pro zdraví, nadměrná zátěž, jaký má být pitný režim a stravování při sportu, co je to doping a jaká jsou rizika spojená s jeho užíváním. Beseda s prezentací (vyžaduje PC a dataprojektor).
Jak se správně rozhodovat…
Mladí lidé se denně střetávají s obtížným rozhodováním, jsou stavěni před volbu z několika možností. Beseda vede žáky interaktivní formou k prohloubení schopnosti přicházet na alternativní řešení k návykovým látkám, případně k rizikovému sexuálnímu chování a schopnosti předvídat důsledky svých rozhodnutí.
Základy asertivní komunikace
Co se místo boje, útěku či strnulosti domluvit? Ovšem i domlouvání s sebou nese jistá úskalí. Jsou tací, kteří zaujímají v komunikaci agresivní, manipulativní nebo pasivní postoj, a přitom je tak jednoduché a efektivní se domluvit asertivně. Chce to jen trošku cviku.
HIV, AIDS
Během besedy a hry s piktogramy si žáci ujasní, co je to virus HIV a co je onemocnění AIDS, jaké jsou cesty přenosu HIV a pohlavně přenosných infekcí a jak se před nimi může člověk chránit. Během diskuse se žáci dozví, jak by měl postupovat člověk s podezřením nákazy virem HIV. Diskutují o tom, co je to láska, sexualita, věrnost.
Rizikové sexuální chování
V rámci aktivit a diskuze jsou otevírána témata lásky, sexu a vztahu mezi nimi. Studenti mají možnost zkoumat, vzájemně porovnávat a budovat své postoje v oblasti sexuálního chování. Učí se rozpoznat rizikové sexuální chování, uvědomit si nebezpečí, která z tohoto chování plynou a zaujmout správné stanovisko. Jsou vedeni k vnímání rozdílu mezi zodpovědným a nezodpovědným sexuálním chováním.
Finanční gramotnost I
Interaktivní beseda, při které žáci získají základní orientaci a obecný přehled ve finančních produktech a službách (bez propagace konkrétních produktů či služeb), diskutují o hodnotě peněz a hospodaření s nimi (hospodaření a rozpočet domácnosti, vliv státu – daně, zdravotní a sociální pojištění, příspěvky).
Finanční gramotnost II
Interaktivní beseda, při které si žáci ověří své finanční dovednosti a znalosti, je jim objasněn pojem ekonomické jistoty domácnosti (vytváření finanční rezervy, pojištění, investice), diskutují o zodpovědném finančním rozhodování, o finančních „událostech“, se kterými se mohou setkat, o marketingových nástrahách, rizicích půjček, sociální a finanční pohodě a jak jí dosáhnout.
Stres a relaxační techniky
Přednáška seznamuje posluchače, jakým způsobem reaguje organismus na stres, kdy se stres stává stresem, jaké jsou projevy stresu, jak člověk reaguje na zátěžovou situaci, jaké jsou možnosti zvládání stresu. Součástí přednášky je přehled relaxačních technik včetně praktického nácviku.